”Szkolenie dla intendentów placówek oświatowych z uwzględnieniem zmiany w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia.” Szkolenie przeznaczone dla: Dyrektorów, kierowników stołówek, intendentów, kucharek placówek oświatowych.

 

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z zasadami racjonalnego odżywiania dzieci w zakładach żywienia zbiorowego zgodnie z aktualnymi rekomendacjami IŻŻ, czyli co należy wiedzieć, aby przystąpić do układania i realizacji jadłospisów

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Zadania pracowników żywienia zbiorowego w świetle obowiązującego prawa.  Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2016 roku w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego.
  2. Normy żywienia dzieci w wieku 1-3 lat, wieku przedszkolnym, szkolnym i młodzieży według najnowszych wytycznych
  3. Piramida zdrowego żywienia Instytutu Żywności i Żywienia w 10 zasadach
  4. Wpływ odżywiania na zdrowie – choroby związane z nieprawidłowym żywieniem
  5. Składniki pokarmowe, ich znaczenie w żywieniu.
  6. Jak kształtować zdrowe nawyki żywieniowe. Nowe trendy, nowe oczekiwania. Jakość żywienia od 1 września 2016 r.
  7. Grupy środków spożywczych i wymagania jakie muszą spełniać w świetle obowiązującego prawa
  8. Zmiany w sposobie przygotowywania jadłospisów, receptur i obowiązek udostępniania pełnej informacji na temat wytwarzanych posiłków
  9. Zasady układania jadłospisów, rozkład posiłków w ciągu dnia, zasady zamiany produktów spożywczych. Zamian produktów niezdrowych na zalecane. Podział na grupy.
  10. Obliczenie wartości odżywczej produktu, potrawy oraz całego posiłku. Przykładowy jadłospis, wartość odżywcza posiłku i ocena teoretyczna.
  11. Funkcjonowanie sklepiku - możliwe formy działalności. Produkty rekomendowane i nierekomendowane do sprzedaży.
  12. Grupy środków spożywczych i wymagania jakie muszą spełniać produkty spożywcze do przygotowania potrawy w celu sprzedaży w sklepiku szkolnym w świetle obowiązującego prawa
  13. Metody oceny jadłospisów do wykorzystania w ramach kontroli wewnętrznej w placówce.

Ćwiczenia:

  1. Rozkład posiłków w ciągu dnia, zasady zamiany produktów spożywczych.
  2. Obliczenie wartości odżywczej produktu, potrawy oraz całego posiłku.
  3. Opracowanie przykładowego jadłospisu, wartość odżywcza posiłku i ocena ilościowa.
  4. Opracowanie listy produktów , które można sprzedawać w sklepach znajdujących się na terenie jednostki oświatowej.
  5. Analiza produktów i dań, które można przygotować w szkolnych stołówkach zgodnie z wymogami rozporządzenia