Tak niedawno przygotowaliśmy samochód do sezonu wiosenno-letniego a tu już dni coraz krótsze, rankiem sięgać trzeba po skrobaczkę na oszronione szyby, czas najwyższy, by przygotować pojazd do zimy i zadbać także o zimowy zestaw opon. Opona zimowa różni się od letniej nie tylko rzeźbą bieżnika, ale także strukturą mieszanki. Ogumienie dostosowane do pracy w cieplejszych warunkach atmosferycznych  zimą szybko twardnieje i traci elastyczność.

Z tego powodu zaleca się wymianę opon na zimowe, gdy temperatura za oknem zaczyna oscylować wokół 7 stopni Celsjusza. Opony mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Mimo to często są jeszcze elementem bagatelizowanym przez niektórych kierowców. Wielu z nich zapomina, że nawet najlepsza opona nie zapewni właściwej przyczepności, jeśli będzie w złym stanie. Dobór dopasowanego ogumienia zimowego opiera się na wielu czynnikach. Szeroki wybór modeli różnych klas o odmiennych bieżnikach nie ułatwia tego zadania. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie opony zimowe wybrać, należy oprzeć się zarówno na kwestiach, które nie podlegają dyskusji a dotyczących dopasowania opon do pojazdu, jak i na parametrach, które dostosowuje się w zależności od potrzeb i oczekiwań kierowcy, a sprowadza się to do tego czy pojazd jeździł będzie po równinach, czy może eksploatowany będzie w górach. Od kilku lat słyszy się głosy, że w Polsce wprowadzi się obowiązek okresowej zmiany ogumienia. Póki, co, zaopatrywanie się w opony dostosowane do warunków danej pory roku to kwestia zdrowego rozsądku. Przed nami chłodne miesiące, które mogą obfitować w opady śniegu, dlatego chcemy pomóc państwu w wyborze optymalnych opony zimowych. Co zatem założyć jak dobrać opony tak by spełniły nasze oczekiwania. Pierwszą kwestię, jaką musimy rozstrzygnąć to, czy zamontować opony nowe, czy może zdecydować się na używane.
Opony nowe:
Pominę tu całkowicie kwestie doboru opon dedykowanych do danej marki i modelu, bo w tym przypadku kierowca nie ma w zasadzie wielkiego wyboru, gdyż producent mocno go w tej materii ogranicza. Nawet najbardziej zaawansowane technicznie ogumienie nie sprawdzi się na drodze, jeżeli jego wymiary i możliwości nie będą dopasowane do samochodu. Aby mieć pewność, że taka sytuacja nie nastąpi, należy w pierwszej kolejności wybrać odpowiedni rozmiar opon, oraz indeksy nośności i prędkości. Podczas wyboru marki i modelu opon należy oprzeć się na czterech głównych czynnikach: styl prowadzenia, rodzaj samochodu, warunki, w jakich się poruszamy, oraz przebieg, jaki wykonujemy w ciągu sezonu.

fot. Google

Zachowanie równowagi między nimi pozwoli podjąć wybór odpowiedniej klasy opon i modelu dobranego do potrzeb. Dla przykładu spokojni kierowcy, którzy unikają gwałtownych przyspieszeń, nagłych hamowań oraz dynamicznie przeprowadzanych manewrów w sezonie zimowym, zadowolą się oponami klasy ekonomicznej. Te Zapewnią im pełne bezpieczeństwo podczas spokojnej jazdy, ale nie są polecane użytkownikom dróg, którym zdarza się mocniej wcisnąć dźwignię gazu. Kierowcy, którzy mimo zimowych warunków chcą jeździć szybko i agresywnie nie powinni oszczędzać i wyposażyć pojazd w opony klasy Premium. Opony klasy ekonomicznej charakteryzują się stosunkowo niskim kosztem zakupu, który w większości przypadków wcale nie oznacza niskiej jakości. Oferują odpowiednie bezpieczeństwo podczas spokojnej jazdy. Mogą jednak nie sprostać dużej mocy samochodu. W małych miejskich pojazdach sprawdzą się całkiem dobrze. Podczas jazdy w mieście i na trasach, gdzie droga jest odśnieżana stosunkowo często, opony "budżetowe" nie powinny sprawić niespodzianki. W szczególnie trudnych warunkach zimowych mogą jednak nie podołać wyzwaniu.
Podobnymi kryteriami doboru kierować się powinni ci, którzy decydują się na opony używane. Oni jednak muszą dodatkowo sprawdzić jeszcze dwie wartości: wiek opony oraz wysokość bieżnika. Wiek opony można sprawdzić, znajdując na jej boku ciąg 4 cyfr. Dwie pierwsze, oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji. Dla przykładu, gdy na oponie widnieje ciąg 1619, oznacza to, że opona powstała w 16 tygodniu 2019 r. Guma z czasem traci swoje właściwości, dlatego nie powinna być użytkowana dłużej niż przez 5–6 lat, nawet wtedy, gdy bieżnik jest w dobrym stanie. Przepisy prawne dopuszczają, co prawda na polskich drogach minimalną wysokość bieżnika 1,6 mm, ale w przypadku ogumienia zimowego opona, której bieżnik jest niższy niż 4 mm, nie powinna być montowana w pojeździe. Kolejny problem, jaki muszą rozwiązać kierowcy to czy zamiast zimowych nie wybrać opon całorocznych i mieć po prostu święty spokój. Popularność opon wielosezonowych stale rośnie, ale większość kierowców twierdzi, że jeśli coś nadaje się na cały rok to tak naprawdę, nie jest dobre na każdą z czterech pór roku z osobna.

Źródła: