Przepisy ruchu drogowego bardzo często podlegają nowelizacji. Wydawcy nowych kodeksów mają poważny problem, gdyż nierzadko świeżo wydany kodeks, zanim dotrze do księgarni, jest już nieaktualny, szczególnie jeśli dotyczy to tych, opasłych dzieł z komentarzem. Skąd zatem kierowcy mają czerpać dobrą prawidłowo zinterpretowaną wiedze. Jest to na dziś poważny problem. Myślę, że opierając się na kilku dobrych publikacjach, postaramy się usystematyzować zmiany jakie już weszły w życie i jakie nas jeszcze czekają niebawem. Pod koniec roku 2019 weszły nowe przepisy związane z obowiązkiem jazdy na suwak oraz tworzenia korytarza życia.

 Od stycznia 2020 roku obowiązywać zaczęły reguły:

  1. Obowiązek rejestracji samochodu w ciągu 30 dni od zakupu.
  2. Podczas kontroli drogowej obowiązkowo każdy policjant ma odpisać wskazanie licznika przebiegu pojazdu.
  3. Obowiązek zgłaszania wymiany licznika w pojeździe.


Ośrodki egzaminowania kierowców również musiały dokonać sporych zmian w organizacji samych egzaminów.

Zmiany planowane już w 2020 roku:

  1. Zmiany w bazie pytań egzaminacyjnych. Na przełomie marca - kwietnia należy się spodziewać uaktualnienia bazy pytań egzaminacyjnych.
  2. 50 km/h przez całą dobę w terenie zabudowanym.
  3. Bezwzględne pierwszeństwo pieszych na pasach.
  4. Utrata prawa jazdy na okres 3 miesięcy za przekroczenie prędkości ponad 50 km/h, także w terenie niezabudowanym.
  5. Wyższe mandaty.


NA POCZĄTEK O EGZAMINIE I NOWYCH PYTANIACH

Egzamin na prawo jazdy na konkretną godzinę.
Pierwszą istotną i zauważalną zmianą w egzaminowaniu kursantów na prawo jazdy jest wyznaczanie i przeprowadzenie przez WORD egzaminu teoretycznego
i praktycznego o konkretnej godzinie. To rozwiązanie ograniczyć ma stres zdających i zmniejszyć czas oczekiwania na swoją kolej. Od 1 stycznia 2020 roku egzamin może się opóźnić maksymalnie o 15 minut. Dotychczas wyglądało to tak, że zdający przychodzili na swój egzamin dużo wcześniej i oczekiwali nawet kilkadziesiąt minut, bo nigdy nie wiadomo było, kiedy zakończy swój egzamin ich poprzednik i "uwolni egzaminatora". Wywoływało to sporo napięcia i niepotrzebnie generowało dodatkowy stres u zdających jeszcze przed samym egzaminem. Być może wprowadzenie tych zasad wpłynie znacząco na zwiększenie zdawalności. Przed egzaminem, w systemie teleinformatycznym ośrodka egzaminowania zostanie również sprawdzony numer PKK osoby przystępującej do egzaminu pod kątem tego, czy dana osoba nadal może przystąpić do egzaminu i nie próbowała np. prowadzić pojazdu bez uprawnień.

zdjęcie Suzuki Baleno


Ograniczono do 9, ilość egzaminów dla jednego egzaminatora.
Druga ze zmian jest ściśle powiązana z tym, o czym napisaliśmy powyżej, ponieważ zmieni się również cała organizacja egzaminów w ośrodkach. Od początku 2020 roku egzaminator w WORD może przeprowadzić maksymalnie 9 egzaminów w ciągu jednego dnia swojej pracy i tylko jeden egzamin na 50 minut. Ma to odciążyć nieco egzaminatorów. Wyjątkiem od tej reguły będą sytuacje losowe, przez które dopuszczalne będzie przeprowadzenie 10 egzaminów praktycznych przez jednego egzaminatora. Jakie są to sytuacje? Np. nagła nieobecność innego egzaminatora, za którego trzeba wykonać zaplanowaną pracę, nieobecność zdającego egzamin lub warunki pogodowe albo sytuacje drogowe wymuszające wydłużenie czasu trwania jednego egzaminu. Oczywiście czas pracy jednego egzaminatora nie powinien przekroczyć 8 godzin dziennie. Takie zmiany przepisów przyczynią się do zwiększenia kosztów WORD-ów w związku z koniecznością zatrudnienia dodatkowych egzaminatorów.

Nowe pytania egzaminacyjne.
W związku z wprowadzeniem pod koniec roku 2019 przepisów dotyczących obowiązkowej jazdy na suwak i w razie wypadku obowiązku tworzenia korytarza życia planowana jest nowelizacja bazy pytań egzaminacyjnych. Baza zostanie uzupełniona pytaniami zawierającymi przedmiotowe zagadnienia. Jest jednak jeszcze trochę czasu, aby się na to przygotować, ponieważ jak zapowiedział wiceminister infrastruktury Pan Rafał Weber, nowe pytania pojawią się najwcześniej po 3 miesiącach od wprowadzenia zmian w przepisach. Obecni i przyszli kursanci muszą mieć zapewniony czas na to, aby dokładnie zapoznać się z nowymi zasadami ruchu drogowego. Czas na aktualizację bazy pytań egzaminacyjnych pozwoli uniknąć sytuacji, w której osoby mające kurs teoretyczny już dawno za sobą będą miały mniejsze szanse na zakończenie egzaminu z pozytywnym wynikiem, przez nowe pytania, których się nie spodziewały i do których nie są przygotowane. Przypomnijmy, że jazda na suwak jest zasadą określającą pierwszeństwo naprzemiennego przejazdu samochodów w momencie kończącego się pasa ruchu, natomiast korytarz życia jest ustawieniem pojazdów w korku w taki sposób, aby służby ratunkowe miały między nimi swobodny przejazd. Pojazdy z lewej strony zbliżają się do lewej krawędzi jezdni, a pojazdy z pozostałych pasów kierują się na prawo, tworząc tym samym swobodny tunel do przejazdu karetki.

zdjęcie sali egzaminacyjnej