fbpx

Na podstawie art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2024 poz. 1251 z późn. zm.) oraz art. 24 ust. 1, 3 pkt a) i ust. 4 oraz art. 25 ust. 1 ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024 poz. 928) po konsultacjach z organizacją związkową, zarządzam, co następuje:

§ 1.

  1. Ustala się „Wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Małopolskim Ośrodku Ruchu Drogowego w Nowym Sączu”, o treści stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia.
  2. Ustala się „Procedurę ochrony danych sygnalisty w Małopolskim Ośrodku Ruchu Drogowego w Nowym Sączu”, o treści stanowiącej załącznik nr 2 do zarządzenia.
  3. Ustala się wzór zgłoszenia o naruszeniu prawa w trybie ustawy o ochronie sygnalistów, stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia.
  4. Ustala się wzór potwierdzenia zgłaszającemu przyjęcia zgłoszenia naruszenia prawa, w treści stanowiącej załącznik nr 4 do zarządzenia.
  5. Ustala się wzór oświadczenia pracownika o zapoznaniu się z przepisami procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, stanowiący załącznik nr 5 do zarządzenia.

§ 2.

Wykonanie zarządzenia powierza się Zespołowi ds. Zgłoszeń  Naruszeń Prawa w MORD w osobach:

  1. Adam Zaremba – Przewodniczący Zespołu,
  2. Agnieszka Rossmanith – Członek Zespołu,
  3. Szymon Semla – Członek Zespołu.

 

Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Małopolskim Ośrodku Ruchu Drogowego w Nowym Sączu

§ 1
Wstęp

  1. Niniejsza Procedura określa  zasady  zgłaszania  naruszeń  prawa, podejmowania  działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń naruszenia prawa (sygnalistów).
  2. Przyjmowanie  zgłoszeń  naruszeń  prawa  jest  elementem  prawidłowego  i  bezpiecznego zarządzania w Małopolskim Ośrodku Ruchu Drogowego w Nowym Sączu (dalej „MORD” lub „Ośrodek”) i  służy  zwiększeniu  efektywności wykrywania  nieprawidłowości  i  podejmowania  działań  w  celu  ich  eliminowania  i  ograniczania ryzyka na wszystkich poziomach organizacyjnych.
  3. Niniejsza Procedura ustalona została po konsultacji z międzyzakładową organizacją związkową, działającą w MORD.
  4. Każda  z  osób świadczących pracę w MORD zobowiązana jest do zapoznania się treścią Procedury oraz do jej przestrzegania.

§ 2.
Definicje

Ilekroć w niniejszej Procedurze jest mowa o:

  1. Procedurze – rozumie  się  przez  to  „Wewnętrzną procedurę  dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Małopolskim Ośrodku Ruchu Drogowego w Nowym Sączu”.
  2. Podmiocie/Pracodawcy – rozumie się przez to Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Nowym Sączu, reprezentowany przez Dyrektora.
  3. Zespole – rozumie  się  przez  to  osoby odpowiedzialne  za  przyjmowanie  zgłoszeń  i  podejmowanie  działań  następczych,  w  tym prowadzenie postępowania wyjaśniającego dotyczącego zgłoszenia.
  4. Sygnaliście  – rozumie  się  przez  to  osobę  fizyczną,  która  dokonuje  zgłoszenia (wewnętrznego, zewnętrznego lub ujawnienia publicznego) naruszeniu prawa w kontekście związanym  z  pracą,  niezależnie  od zajmowanego  stanowiska,  formy  zatrudnienia  czy współpracy, przedsiębiorcę, prokurenta, akcjonariusza lub wspólnika, członka organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, osobę świadczącą pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, stażystę, wolontariusza, praktykanta.
  5. Zgłoszeniu – rozumie się przez to ustne lub pisemne przekazanie Pracodawcy informacji o naruszeniu prawa.
  6. Osobie, której dotyczy zgłoszenie – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę  organizacyjną  nieposiadającą  osobowości  prawnej,  której  ustawa  przyznaje zdolność  prawną,  wskazaną  w  zgłoszeniu  lub  ujawnieniu  publicznym  jako  osoba,  która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana.
  7. Działaniu następczym – rozumie się przez to działanie podjęte w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym postępowanie wyjaśniające.
  8. Kanale  zgłaszania  – rozumie  się  przez  to  techniczne  i  organizacyjne  rozwiązania umożliwiające dokonywanie zgłoszenia.
  9. Działaniu odwetowym –  rozumie się przez to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie  w  kontekście  związanym  z  pracą,  które  jest  spowodowane  zgłoszeniem  lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę Sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście.

§ 3
Dokonywanie zgłoszeń

  1. Zespołem  odpowiedzialnym  za  przyjmowanie  zgłoszeń  oraz  sprawującym  całościowy nadzór  nad  przyjmowaniem  zgłoszeń i podejmowaniem  działań  następczych jest Zespół pracowników wskazany w Zarządzeniu.
  2. Zespół działa  w  sposób  bezstronny,  niezależny,  na  podstawie  upoważnienia do przyjmowania zgłoszeń oraz podejmowania działań następczych.
  3. Osoba, co do której z treści zgłoszenia wynika, że może być w jakikolwiek sposób zaangażowana w  działanie  lub  zaniechanie  stanowiące  przedmiot  zgłoszenia, nie  może analizować takiego zgłoszenia i bezwzględnie wyłącza się z rozpoznawania zgłoszenia. Dyrektor może w takiej sytuacji wyznaczyć dodatkową osobę w skład Zespołu.
  4. Sygnalista  może  dokonywać  zgłoszenia  za  pośrednictwem następujących  kanałów:
    1. pisemnie - na adres do korespondencji: Zespół ds. Zgłoszeń Naruszeń Prawa w MORD w Nowym Sączu  ul. 29 Listopada 10 33-300 Nowy Sącz dopiskiem „Zgłoszenie”;
    2. pisemnie - poprzez  e-mail  na  adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tytuł maila:  „Zgłoszenie”;
    3. ustnie  -  telefonicznie pod numerem: 790-784-500;
    4. ustnie -  podczas  bezpośredniego  spotkania,  zorganizowanego w  terminie  14  dni  od otrzymania wniosku o taką formę zgłoszenia.
  5. Zgłoszenie ustne będzie dokumentowane w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego jej dokładny przebieg.
  6. Sygnalista może dokonać sprawdzenia,  poprawienia  i  zatwierdzenia  protokołu  rozmowy przez ich podpisanie.
  7. Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia,  w tym co najmniej: 
    1. datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa;
    2. opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa; 
    3. wskazanie osoby, której dotyczy zgłoszenie;
    4. wskazanie ewentualnej osoby pokrzywdzonej;
    5. wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa; 
    6. wskazanie  wszystkich  dowodów  i  informacji,  jakimi  dysponuje  sygnalista,  które  mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia; 
    7. wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego.
  8. Zgłoszenie może być dokonane  wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania nieprawdziwych  zgłoszeń. Zgodnie z treścią ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie  sygnalistów  (Dz.U  z  2024  r.  poz.  928),  osoba  dokonująca  zgłoszenia nieprawdziwych informacji podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. 
  9. W  przypadku  ustalenia  w  wyniku  analizy  zgłoszenia  albo  w  toku  postępowania wyjaśniającego,  iż  w  zgłoszeniu  świadomie  podano  nieprawdę  lub  zatajono  prawdę, Sygnalista może  zostać  pociągnięty  do  odpowiedzialności  porządkowej  określonej  w przepisach  Kodeksu  Pracy.  Zachowanie  takie  może  być  również zakwalifikowane  jako ciężkie  naruszenie  podstawowych  obowiązków pracowniczych  i  jako  takie  skutkować rozwiązaniem  umowy  o  pracę  bez  zachowania okresu wypowiedzenia.  W stosunku do świadczącego pracę, usługi lub dostarczającego towary, na podstawie umowy cywilnoprawnej dokonania nieprawdziwego zgłoszenia  skutkować  może  rozwiązaniem  umowy i zakończeniem współpracy. Osoba, która dokonała zgłoszenia, w którym świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę nie korzysta z ochrony przewidzianej dla Sygnalistów. 
  10. Sygnalista  nie  może  przekazać  zgłoszenia  anonimowo.

§ 4.
Naruszenia prawa, które podlegają zgłoszeniu

  1. Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa.
  2. Informacje zgłaszane przez Sygnalistę mogą dotyczyć:
    1. korupcji;
    2. zamówień publicznych;
    3. usług, produktów i rynków finansowych;
    4. zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
    5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
    6. bezpieczeństwa transportu; 
    7. ochrony środowiska;
    8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
    9. bezpieczeństwa żywności i pasz; 
    10. zdrowia i dobrostanu zwierząt; 
    11. zdrowia publicznego; 
    12. ochrony konsumentów;
    13. ochrony prywatności i danych osobowych; 
    14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
    15. interesów  finansowych  Skarbu  Państwa  Rzeczpospolitej  Polskiej,  jednostki  samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
    16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
    17. konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki  z  organami  władzy  publicznej  i  nie  związanych  z dziedzinami  wskazanymi powyżej.
  3. Zgłoszenie  może  dotyczyć  uzasadnionego  podejrzenia  dotyczącego  zaistniałego  lub potencjalnego  naruszenia  prawa,  do  którego  doszło  lub  prawdopodobnie dojdzie  u Pracodawcy.

§ 5
Analiza zgłoszenia i postępowanie wyjaśniające

  1. Dostęp do kanałów zgłaszania posiada Zespół odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych.
  2. Po otrzymaniu  zgłoszenia,  Zespół  podejmuje działania w  celu  oceny  prawdziwości informacji  zawartych  w  zgłoszeniu, włączając  w  to  weryfikację  zgłoszenia  i  dalszą komunikację z  Sygnalistą,  w  tym, o ile będzie to uzasadnione  występowanie o dodatkowe informacje dotyczące zgłoszenia i przekazywanie informacji zwrotnej dotyczącej zgłoszenia.
  3. Sygnalista  otrzymuje  w  terminie  7  dni  od  dnia  otrzymania  zgłoszenia  potwierdzenie przyjęcia  zgłoszenia, chyba że nie  wskazał on  adresu do kontaktu, na który należy  takie potwierdzenie przekazać.  W  przypadku  zgłoszenia  ustnego w formie bezpośredniego spotkania,  Sygnalista otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia podczas spotkania, na którym dokonuje zgłoszenia. 
  4. Zespół może  podjąć  decyzję  o  odstąpieniu  od  przeprowadzenia  postępowania wyjaśniającego,  w  sytuacji,  gdy  z  treści  zgłoszenia wynika,  iż  jest  ono  bezspornie nieprawdziwe  lub  niemożliwe  jest  uzyskanie  informacji  niezbędnych  do  prowadzenia postępowania wyjaśniającego.
  5. Zgłoszenie,  które  pozwala  na  przeprowadzenie  postępowania  wyjaśniającego  podlega niezwłocznemu procedowaniu.
  6. Zespół może  zaangażować,  o  ile  uzna  to  za  zasadne,  przedstawicieli  komórek organizacyjnych  Pracodawcy  do  udziału  w  postępowaniu wyjaśniającym.
  7. Zespół rozpoznaje  zgłoszenie,  podejmuje  działania  następcze,  przekazuje  informacje zwrotne bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia.
  8. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Zespół ocenia zasadność zgłoszenia. W przypadku  zgłoszenia  zasadnego,  Zespół  wydaje  rekomendacje  o  stosownych  działaniach naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, która dokonała naruszenia prawa oraz rekomendacje, których  celem  jest wyeliminowanie  i  zapobieganie  tożsamym  lub podobnym naruszeniom co opisane w zgłoszeniu, w przyszłości.
  9. W  przypadku  negatywnej  weryfikacji  zgłoszenia,  Zespół przekazuje  niezwłocznie Sygnaliście oraz osobie, której zgłoszenie dotyczy informacje o dokonanym zgłoszeniu oraz wynikach przeprowadzonej weryfikacji.

§ 6
Zakaz działań odwetowych

  1. Zakazane  jest  podejmowanie  działań  odwetowych,  próby  ich stosowania  lub  groźby zastosowania takich działań wobec Sygnalisty, który dokonał zgłoszenia, a także ujawnienia publicznego  – zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r. poz. 928).
  2. Zakazane jest podejmowanie działań odwetowych  w  stosunku  do osoby, która pomogła Sygnaliście  w  dokonaniu  zgłoszenia  oraz  w  stosunku  do  osoby,  która  jest  z  Sygnalistą powiązana.
  3. Podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym, dyskryminacyjnym lub innego  rodzaju  niesprawiedliwe  traktowanie  wobec  Sygnalisty,  będą  traktowane  jako naruszenie  Procedury  i mogą skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy, która łączy osobę podejmującą działania odwetowe z Pracodawcą. 
  4. Niedopuszczalnym w stosunku do Sygnalisty jest w szczególności:
    1. odmowa nawiązania stosunku pracy;
    2. wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
    3. niezawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny;
    4. niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas  nieokreślony,  po  rozwiązaniu  umowy  o  pracę  na  czas  określony  –  w  sytuacji  gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
    5. obniżenie wynagrodzenia za pracę;
    6. wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
    7. pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenie wartości tych świadczeń;
    8. przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy;
    9. zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
    10. przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych;
    11. niekorzystna zmiana miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
    12. negatywna ocena wyników pracy lub negatywna opinia o pracy;
    13. nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
    14. przymus, zastraszanie lub wykluczenie;
    15. mobbing;
    16. dyskryminacja;
    17. niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
    18. wstrzymanie  udziału  lub  pominięcie  przy  typowaniu  do udziału  w  szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
    19. nieuzasadnione  skierowanie  na  badanie  lekarskie,  w  tym  badania psychiatryczne,  o  ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
    20. działanie  zmierzające  do  utrudnienia  znalezienia  w  przyszłości  zatrudnienia w  danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
    21. spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
      v)    wyrządzenie  innej  szkody  niematerialnej,  w  tym  naruszenia dóbr  osobistych,  w szczególności dobrego imienia zgłaszającego. 
  5. Za działania odwetowe z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się  także  groźbę  lub  próbę  zastosowania  środka  określonego  w  ust.  4  powyżej.  Na Pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie nie jest działaniem odwetowym.
  6. Sygnalista dokonujący zgłoszenia w złej wierze (tzn. dokonujący zgłoszenia wiedząc, że do naruszenia  prawa  nie  doszło),  nie  podlega  ochronie  przewidzianej  w  Procedurze  oraz  w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r. poz. 928).
  7. Osoba, która poniosła szkodę z powodu zgłoszenia w tzw. złej wierze, ma prawo żądać od Sygnalisty,  który  dokonał  takiego  zgłoszenia odszkodowania  lub  zadośćuczynienia  za naruszenie dóbr osobistych.

§ 7.
Dane osobowe

  1. Dane osobowe Sygnalisty  pozwalające  na  ustalenie  jego  tożsamości  nie  podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że Sygnalista wyrazi zgodę na ich ujawnienie. 
  2. Zachowanie poufności ma na celu zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa Sygnaliście oraz minimalizację  ryzyka  wystąpienia  działań  odwetowych  lub  represyjnych.  Sygnalista,  który  dokonał  zgłoszenia,  a  którego  dane  osobowe  zostały  w  sposób nieuprawniony ujawnione,  powinien  niezwłocznie  o  zaistniałej  sytuacji  powiadomić Zespół. Zespół zobowiązany jest podjąć działania mające na celu ochronę Sygnalisty.
  3. Tożsamość Sygnalisty, jak również wszystkie informacje umożliwiające jego identyfikację, nie będą ujawniane podmiotom, których dotyczy zgłoszenie, osobom trzecim ani innym pracownikom  i  współpracownikom  podmiotu.  Tożsamość  Sygnalisty,  jak  również  inne informacje umożliwiające jego identyfikację mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w kontekście prowadzonych przez organy publiczne lub sądy odpowiednio  postępowań  wyjaśniających  lub  postępowań przygotowawczych  lub postępowań  sądowych.  Tożsamość  podmiotów,  których  dotyczy  zgłoszenie,  podlega wymogom zachowania poufności w analogicznym zakresie, co tożsamość Sygnalisty.
  4. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpoznania zgłoszenia, nie są zbierane,  a w razie przypadkowego ich zebrania są w terminie 14 dni od  ustalenia, że nie mają znaczenia  dla sprawy, usuwane.

§ 8.
Rejestr zgłoszeń

  1. Każde zgłoszenie podlega zarejestrowaniu w Rejestrze Zgłoszeń, niezależnie od przebiegu działań następczych. 
  2. Za prowadzenie Rejestru Zgłoszeń odpowiada Zespół.
  3. Rejestr Zgłoszeń zawiera co najmniej: 
    1. numer zgłoszenia;
    2. przedmiot naruszenia prawa;
    3. dane osobowe Sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
    4. adres do kontaktu Sygnalisty;
    5. datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
    6. informację o podjętych działaniach następczych;
    7. datę zakończenia sprawy.
  4. Rejestr Zgłoszeń prowadzony jest z zachowaniem zasad poufności. Dane  osobowe  oraz dokumenty  związane ze zgłoszeniem przechowywane są przez okres 3 lat po zakończeniu roku  kalendarzowego,  w  którym  zakończono  działanie  następcze  lub  po  zakończeniu postępowań  zainicjowanych  tymi  działaniami  lub  po  przekazaniu zgłoszenia  do  organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.

§ 9
Informacje dotyczące zgłoszeń zewnętrznych

  1. Zgłoszenie  może  w  każdym  przypadku  nastąpić  również  do Rzecznika Praw Obywatelskich  lub  organu publicznego, z pominięciem Procedury, w szczególności gdy: w terminie  na  przekazanie  informacji zwrotnej  u  Pracodawcy  nie  podjęto  działań następczych lub  nie  przekazano  informacji  zwrotnej  lub  Sygnalista  ma  uzasadnione podstawy  sądzić, że naruszenie  prawa  może  stanowić  bezpośrednie lub  oczywiste  zagrożenie  dla  interesu publicznego,  w  szczególności  istnieje  ryzyko  nieodwracalnej  szkody,  lub  dokonanie zgłoszenia wewnętrznego  narazi  go  na  działania  odwetowe,  lub  w  przypadku dokonania zgłoszenia  wewnętrznego  istnieje  niewielkie prawdopodobieństwo  skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez Pracodawcę z uwagi na szczególne okoliczności sprawy,  takie  jak możliwość  ukrycia  lub  zniszczenia  dowodów  lub  możliwość istnienia zmowy  między  Pracodawcą  a  sprawcą  naruszenia  prawa  lub udziału Pracodawcy  w naruszeniu prawa.
  2. Zgłoszenie  dokonane  do  Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem  zgłoszenia  wewnętrznego  nie  skutkuje  pozbawieniem  Sygnalisty  ochrony gwarantowanej  przepisami  ustawy  z  dnia  14  czerwca  2024  r.  o  ochronie sygnalistów (Dz.U.2024.928).

§ 10
Postanowienia końcowe

  1. Za adekwatność i skuteczność funkcjonowania Procedury odpowiada Zespół.
  2. Ocena adekwatności  i skuteczności Procedury  dokonywana jest nie rzadziej niż raz na  2 lata przez Zespół.
  3. Bezpośredni przełożeni są odpowiedzialni  za  zapoznanie wszystkich  podległych  sobie pracowników z postanowieniami Procedury.
  4. Zespół odpowiedzialny jest za wstępne i regularne szkolenia zakresu objętego Procedurą.
  5. Szkolenia mogą odbywać się w następujących formach: szkolenia wewnętrzne, zewnętrzne, e-learning, materiały edukacyjne dostępne dla pracowników, materiały edukacyjne dostępne bezpłatnie i wypracowane przez inne organizacje.

Załącznik nr 2 do zarządzenia nr 21/2024

Procedura ochrony danych sygnalisty w Małopolskim Ośrodku Ruchu Drogowego w Nowym Sączu

Procedura stanowi integralną część „Wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Małopolskim Ośrodku Ruchu Drogowego w Nowym Sączu”, na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928).

I.    Zasady ogólne.

  1. Procedura  zostaje  ustanowiona  w celu zapewnienia należytej ochrony sygnalistów, czyli osób zgłaszających  lub  publicznie  ujawniających  informacje  o naruszeniach  prawa,  a także  osób, które pomagają im dokonać zgłoszenia. Ochrona obejmuje informacje związane bezpośrednio ze zgłoszeniem.
  2. Określone  w Procedurze  mechanizmy  mają  na  celu  ograniczenie  osobistego  ryzyka  osoby zgłaszającej  nieprawidłowości, w tym  negatywnych  konsekwencji  bezpośrednich  lub pośrednich.
  3. Dane  sygnalisty  powinny  pozostać  poufne  i nie  mogą  być  ujawniane  w toku  postępowania stronom i uczestnikom  tego  postępowania,  bez  wyraźnego i jednoznacznego przyzwolenia ze strony sygnalisty.
  4. Dostęp do danych sygnalisty może mieć tylko i wyłącznie osoba, która otrzymała upoważnienie do  przetwarzania  danych  osobowych  w tym  zakresie  i została zobligowana  do  zachowania poufności.  
  5. Jeżeli zgłoszenie dotyczy innych osób (np. poszkodowanych lub świadków), należy zapewnić ochronę poufności ich tożsamości, na takich samych zasadach jak ochrona danych sygnalisty opisana w Procedurze.
  6. Wobec danych sygnalisty stosuje się pseudonimizację, czyli przetworzenie danych osobowych w taki sposób, by nie można ich było już przypisać konkretnej osobie, której dane dotyczą, bez użycia  dodatkowych  informacji,  pod  warunkiem,  że  takie dodatkowe  informacje  są przechowywane osobno i są objęte  środkami  technicznymi i organizacyjnymi uniemożliwiającymi ich przypisanie zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej.
  7. Za zapewnienie ochrony sygnalisty zgodnie z wymaganiami wynikającymi z przepisów ustawy o ochronie sygnalistów, odpowiada Dyrektor MORD w Nowym Sączu.
  8. Pracownicy i współpracownicy są zobligowani do stosowania Procedury.
  9. Na stronie internetowej jednostki zamieszcza się klauzulę informacyjną dla sygnalistów.
  10. Klauzula informacyjna jest także przekazywana przy pierwszym kontakcie z sygnalistą.
  11. Na  stronie  internetowej  oraz  w siedzibie  jednostki,  w widocznym miejscu publikuje się kanały przyjmowania zgłoszeń oraz zasady notyfikowania o naruszeniach prawa.
  12. Osobom wyznaczonym do rozpatrywania zgłoszeń gwarantuje się niezależność w wykonywaniu swoich  działań  – nie  mogą  one  otrzymywać  instrukcji  postępowania od  żadnej  osoby.

II. Zasady ochrony danych sygnalisty.

  1. Dostęp do kanałów zgłaszania naruszeń prawa mają tylko i wyłącznie osoby uprawnione do rozpatrywania zgłoszeń naruszenia prawa.
  2. W przypadku zgłoszeń ustnych lub przyjmowania ustnych wyjaśnień, należy zapewnić środki umożliwiające  ochronę  poufności  tożsamości  sygnalisty  poprzez brak  obecności  osób postronnych  podczas  wizyty,  wybór  pomieszczenia,  które  nie jest  objęte  monitoringiem wizyjnym.
  3. Dostęp  do  danych  w Rejestrze Zgłoszeń  ma  tylko  i wyłącznie  osoba  upoważniona  do przetwarzania danych sygnalistów.
  4. Zespół  wyznaczony  do  przyjmowania  zgłoszeń,  niezwłocznie  po  otrzymaniu  dokonuje pseudonimizacji  danych  sygnalisty  i nadaje  mu  identyfikator  (np. numeryczny), który będzie wykorzystywany podczas postępowania wyjaśniającego.
  5. Pseudonimizacja  obejmuje  wszelkiego  rodzaju  informacje  umożliwiające  bezpośrednią  lub pośrednią  identyfikację  sygnalisty, ze szczególnym uwzględnieniem  tego,  czy  sama  treść zgłoszenia nie wskazuje na tożsamość sygnalisty.
  6. Nie  dokonuje  się  pseudonimizacji  danych  sygnalisty,  jeżeli  wyraźnie  wyraził  zgodę  na upublicznienie jego danych.  
  7. Sygnalistą jest każda osoba, która zgłasza naruszenie prawa, która nie robi tego ze względu na swój własny interes prawny lub obowiązek.
  8. Jeżeli wewnętrzne procedury określają zakres danych wymagany do skutecznego zgłoszenia naruszenia  prawa,  taka  informacja  jest  komunikowana  na  stronie internetowej  jednostki  oraz przekazywana  sygnaliście  w odpowiedzi zwrotnej na przekazane zgłoszenie, wraz  z czasem  na uzupełnienie danych oraz konsekwencją niepodania danych.
  9. Udział w procesie rozpatrywania mogą brać tylko bezstronne osoby, które zostały zobligowane do zachowania poufności, także po ustaniu stosunku pracy lub zakończeniu współpracy.
  10. Zapewnia się ochronę dokumentacji dotyczącej zgłoszeń oraz postępowań następczych:
    1. dane papierowe są przechowywane  w szafie zamykanej na klucz, do której dostęp mają tylko osoby upoważnione do przetwarzania danych związanych z postępowaniami;
    2. dostęp do systemów, w których są przetwarzane dane, jest ograniczony do uprawnionych użytkowników, a każde  działanie  na  danych  (dostęp,  edycja,  usuwanie,  itp.)  jest rejestrowane;
    3. dane  przekazywane  drogą  elektroniczną  są  wcześniej  zaszyfrowane  i/lub pseudonimizowane;
    4. dane po ustaniu przydatności są usuwane bezpowrotnie  z systemów,  a dane  papierowe niszczone w niszczarce.
  11. Na wszystkich etapach postępowania wyjaśniającego zamiast danych sygnalisty jest stosowany przypisany identyfikator. 
  12. W  postępowaniu  należy  odwołać  się  do  numeru  sprawy,  pod  którą  zostało  zarejestrowane zgłoszenie od sygnalisty, a nie sprawy, której dotyczy zgłoszenie naruszenia.
  13. Danych sygnalisty nie  ujawnia  się  na  wniosek  stron  lub  uczestników  postępowania wyjaśniającego.  
  14. Sygnalista jest informowany o okolicznościach, w których ujawnienie jego tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.
  15. Danych sygnalisty nie  zamieszcza  się w rozdzielnikach  dokumentów  związanych z postępowaniem wyjaśniającym, ani w korespondencji mailowej.
  16. Jeżeli zgłoszenie wpłynie innym, niż zatwierdzony do przyjmowania zgłoszeń kanałem, osoba która  je  otrzyma  jest  zobligowana  niezwłocznie  przekazać  je  do  osoby  upoważnionej  do rozpatrywania zgłoszeń i usunąć wszelkie jej kopie (np. z poczty e-mail).
  17. Dane sygnalisty mogą być ujawnione tylko we wskazanych okolicznościach:
    1. uprawnionym organom, w związku z prowadzonym postępowaniem;
    2. na wniosek i za zgodą sygnalisty.

Formularz zgłoszenia dostępny pod adresem: https://www.mord.pl/phocadownload/zgloszenieSygnalisci.pdf

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information