fbpx
Drukuj

Nasze miasta się rozbudowują, powstają nowe osiedla, nowe galeria, centra handlowe, wolnych przestrzeni miast nie znajdziemy nawet na przysłowiowe lekarstwo, zabudowuje się wszystkie skrawki terenu, nie pozostawiając wolnego miejsca na tereny zielone czy zwykłe parkingi.

Nie tylko w dużych miastach liczba samochodów rośnie szybciej, niż przybywa miejsc parkingowych, stąd wielu kierowców zostawia auta na chodnikach, trawnikach i skrzyżowaniach. Na moim osiedlu na początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku były trzy samochody, dwie Skody Octavia i jedna Syrenka. Dziś minimum dwa auta są w każdym domu a dróg, tym bardziej parkingów nie przybyło wcale. Co zatem zrobić, jeśli już musimy skorzystać z samochodu, gdzie go zaparkować, by załatwić choćby prostą sprawę urzędową i nie szukać go potem wywiezionego gdzieś na parking strzeżony.

 

Prawo do pozostawienia samochodu jest oczywiste w przypadku oznaczonych miejsc przewidzianych do parkowania. W każdym innym razie warto się zastanowić, czy w danym miejscu nie obowiązuje jakiś zakaz i wcale nie chodzi tu tylko o te zakazy, wyrażone znakami, pamiętajmy, że zaparkowane auto nie może utrudniać ruchu lub w żaden sposób powodować zagrożenia. Dla przykładu, prawo do wjechania na chodnik, choćby jednym kołem, zależy m.in. od dopuszczalnej masy całkowitej samochodu. Zabronione jest wjeżdżanie samochodem na trawnik i niszczenie go. Szczególne ograniczenia dotyczące parkowania dotyczą stref zamieszkania, gdzie pojazd można parkować jedynie w ściśle wyznaczonym miejscu.
Co zatem robić, by nie narazić się na mandat, jaki gdzie parkować nasze pojazdy? Ogólne warunki zatrzymywania reguluje Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym w Rozdziale 5 Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach, Oddział 2 Zatrzymanie i postój. Warto przypomnieć sobie te podstawowe zasady. Ja w tym materiale z wiadomych względów  przytoczę jedynie fragment tego rozdziału.


Art. 46. 1. Zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia.
2. Kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd na jezdni, jest obowiązany ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz równolegle do niej.
3. W czasie postoju na drodze poza obszarem zabudowanym pojazd powinien znajdować się, jeżeli to tylko możliwe, poza jezdnią.
4. Kierujący pojazdem jest obowiązany stosować sposób zatrzymania lub postoju wskazany znakami drogowymi.
5. Kierujący pojazdem jest obowiązany w czasie postoju zabezpieczyć pojazd przed możliwością jego uruchomienia przez osobę niepowołaną oraz zachować inne środki ostrożności niezbędne do uniknięcia wypadku.
Art. 47. 1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:
1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
2) szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;
3) pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.
2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.
Art. 49. 1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
1) na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
2) na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;
3) w tunelu, na moście lub na wiadukcie;
4) na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na tę linię;
5) na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni;
6) w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd;
7) na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu;
8) na pasie między jezdniami;
9) w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką - na całej jej długości;
10) w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu;
11) na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej, z wyjątkiem roweru.
2. Zabrania się postoju:
1) w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej;
2) w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu;
3) przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską;
4) w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu;
5) na obszarze zabudowanym, pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 16 t lub o długości przekraczającej 12 m, poza wyznaczonymi w tym celu parkingami.
3. Zabrania się zatrzymania lub postoju pojazdu na autostradzie lub drodze ekspresowej w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu. Jeżeli unieruchomienie pojazdu nastąpiło z przyczyn technicznych, kierujący pojazdem jest obowiązany usunąć pojazd z jezdni oraz ostrzec innych uczestników ruchu.
4. Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

Nieprecyzyjne przepisy to zmora większości polskich kierowców. Niestety, duże pole do interpretacji konkretnych zasad ruchu drogowego pojawia się nawet w tak podstawowej kwestii, jak parkowanie. Bo odpowiedź na pytanie: "czy można w Polsce parkować przy lewej krawędzi ulicy?", brzmi: można, ale nie zawsze. To zależy od oceny konkretnej sytuacji przez? No właśnie  chyba jedynie stróża prawa. W myśl polskich przepisów dopuszczalne jest parkowanie przy lewej krawędzi ulicy w obszarze zabudowanym, na drogach o małym natężeniu ruchu. A przecież w wielu polskich miastach nie brakuje bocznych uliczek, na których ruch jest wzmożony tylko w godzinach porannych i popołudniowych. Wówczas ciężko się przecisnąć, a znalezienie wolnej przestrzeni w strefie parkowania graniczy z cudem. W pozostałych porach ruch tam niemal zamiera, a miejsca dla samochodów przybywa. Czy w takim przypadku mamy do czynienia z ulicą o małym, czy dużym natężeniu ruchu i czy można na niej zaparkować przy lewej stronie? Teoretycznie tak, ale pewności nie mamy. Drugi przypadek dopuszczający parkowanie przy lewej krawędzi jezdni dotyczy dróg jednokierunkowych. Gdy odcinek ulicy nie jest objęty zakazem parkowania lub postoju, możemy zgodnie z obowiązującymi przepisami zostawić pojazd przy lewej krawędzi jezdni w terenie zabudowanym.  Poza obszarem zabudowanym zatrzymywanie pojazdu po lewej stronie jest natomiast absolutnie zabronione. Pozostawiając auto po lewej stronie drogi, na odcinku dwukierunkowym, łatwo wpaść w pułapkę. Pamiętajmy, że drogowcy nie mają obowiązku ustawiania znaków obustronnych, dlatego parkujący „pod prąd”, musimy się upewnić, że w tym miejscu nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju.

Dlaczego zdecydowałem się przygotować ten materiał? Niestety, wiedza polskich kierowców odnośnie przepisów dotyczących parkowania jest stosunkowo uboga. Do tego nierzadko dochodzi jeszcze egoizm i brak wyobraźni, kierowanie się zasadą: „przecież muszę gdzieś zaparkować”. No i mamy, to co mamy.

Samochody ustawione na przejściach dla pieszych, na chodnikach, na miejscach przeznaczonych dla niepełnosprawnych, w pobliżu skrzyżowań,  równolegle do siebie, niszczące tereny zielone i co gorsza utrudniające bądź całkowicie  blokujące przejazd  itp. Dla powtórki wiadomości polecam państwu analizę rysunku poniżej, naprawdę warto przypomnieć sobie niektóre zasady.

Życzymy szerokiej drogi!

Źródła:

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information